images/Logo/Honare-Modern-293x280pix.png

زبان بدن

زبان بدن

درک زبان بدن و حالات چهره

 MD زبان بدن به سیگنال های غیرکلامی اشاره دارد که برای برقراری ارتباط از آنها استفاده می کنیم. به گفته کارشناسان، این سیگنال های غیرکلامی بخش بزرگی از ارتباطات روزانه را تشکیل می دهند. از حالات صورت گرفته تا حرکات بدن، چیزهایی که نمی گوییم همچنان می توانند حجم زیادی از اطلاعات را منتقل کنند. پیشنهاد شده است که زبان بدن ممکن است بین 60 تا 65 درصد از کل ارتباطات را تشکیل دهد. درک زبان بدن مهم است، اما توجه به نشانه های دیگر مانند زمینه نیز ضروری است. در بسیاری از موارد، شما باید به سیگنال‌ها به‌عنوان یک گروه به‌جای تمرکز بر یک اقدام واحد نگاه کنید. در اینجا مواردی است که هنگام تلاش برای تفسیر زبان بدن باید به دنبال آن باشید. یک لحظه به این فکر کنید که یک فرد چقدر می تواند تنها با یک حالت چهره بیان کند. لبخند می تواند نشان دهنده تایید یا خوشحالی باشد. اخم می تواند نشانه عدم تایید یا ناراحتی باشد. در برخی موارد، حالات چهره ما ممکن است احساسات واقعی ما را در مورد یک موقعیت خاص نشان دهد. در حالی که می گویید احساس خوبی دارید، ظاهر صورت شما ممکن است چیز دیگری را به مردم بگوید.

 

زبان بدن

 

فقط چند نمونه از احساساتی که می توانند از طریق حالات چهره بیان شوند عبارتند از:

  • خوشبختی
  • غمگینی
  • خشم
  • تعجب
  • انزجار
  • ترس
  • گیجی
  • هیجان
  • میل تحقیر

بیان صورت یک فرد حتی می تواند به تعیین اینکه آیا به آنچه فرد می گوید اعتماد داریم یا باور داریم کمک کند. یک مطالعه نشان داد که قابل اعتمادترین حالت صورت شامل بالا بردن جزئی ابروها و یک لبخند خفیف است. این عبارت، محققان پیشنهاد کردند، هم دوستی و هم اعتماد به نفس را منتقل می کند حالات چهره نیز یکی از جهانی ترین اشکال زبان بدن است. عباراتی که برای انتقال ترس، خشم، غم و شادی استفاده می شود در سراسر جهان مشابه است. بیان صورت یک فرد حتی می تواند به تعیین اینکه آیا به آنچه فرد می گوید اعتماد داریم یا باور داریم کمک کند. یک مطالعه نشان داد که قابل اعتمادترین حالت صورت شامل بالا بردن جزئی ابروها و یک لبخند خفیف است. این عبارت، محققان پیشنهاد کردند، هم دوستی و هم اعتماد به نفس را منتقل می کند حالات چهره نیز یکی از جهانی ترین اشکال زبان بدن است. عباراتی که برای انتقال ترس، خشم، غم و شادی استفاده می شود در سراسر جهان مشابه است. محقق پل اکمن پشتیبانی از جهانی بودن انواع حالات چهره مرتبط با احساسات خاص از جمله شادی، خشم، ترس، تعجب و غم را یافته است. حتی تحقیقات نشان می دهد که ما در مورد هوش افراد بر اساس چهره و حالات آنها قضاوت کنیم. یک مطالعه نشان داد که افرادی که چهره‌های باریک‌تر و بینی‌های برجسته‌تری دارند، بیشتر به عنوان باهوش شناخته می‌شوند. افرادی که دارای حالت های خندان و شادی آور بودند نیز به عنوان باهوش تر از افراد دارای حالت های خشمگین ارزیابی شدند.

 

زبان بدن

 

چشمها 

چشم ها اغلب به عنوان "پنجره های روح" شناخته می شوند، زیرا آنها می توانند چیزهای زیادی را در مورد آنچه که یک شخص احساس یا فکر می کند آشکار کنند. همانطور که در حال گفتگو با شخص دیگری هستید، توجه به حرکات چشم بخش طبیعی و مهمی از فرآیند ارتباط است. برخی از چیزهای رایجی که ممکن است متوجه شوید عبارتند از اینکه آیا افراد تماس مستقیم چشمی برقرار می کنند یا خیره خود را منحرف می کنند، چقدر پلک می زنند یا مردمک های آنها گشاد شده است. هنگام ارزیابی زبان بدن، به علائم چشمی زیر توجه کنید.

نگاه چشم

وقتی فردی در حین گفتگو مستقیماً به چشمان شما نگاه می کند، نشان دهنده علاقه و توجه اوست. با این حال، تماس چشمی طولانی مدت می تواند احساس خطر کند. از سوی دیگر، قطع ارتباط چشمی و نگاه مکرر به دور ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد حواسش پرت است، ناراحت است یا سعی می کند احساسات واقعی خود را پنهان کند.

چشمک زدن

پلک زدن طبیعی است، اما باید به این نکته هم توجه کنید که فرد زیاد پلک می زند یا کم. مردم اغلب زمانی که احساس ناراحتی یا ناراحتی می کنند، سریعتر پلک می زنند. پلک زدن مکرر ممکن است نشان دهنده این باشد که یک فرد عمدا سعی در کنترل حرکات چشم خود دارد. به عنوان مثال، یک بازیکن پوکر ممکن است کمتر پلک بزند، زیرا او عمداً سعی می کند در مورد دستی که به او داده شده، هیجان زده به نظر برسد.

اندازه مردمک

اندازه مردمک می تواند یک سیگنال ارتباطی غیرکلامی بسیار ظریف باشد. در حالی که سطح نور در محیط گشاد شدن مردمک چشم را کنترل می کند، گاهی اوقات احساسات نیز می توانند تغییرات کوچکی در اندازه مردمک ایجاد کنند. به عنوان مثال، ممکن است عبارت "چشم های اتاق خواب" را شنیده باشید که برای توصیف نگاهی که یک فرد هنگام جذب فرد دیگر به او می کند، استفاده می شود. برای مثال، چشم‌های بسیار گشاد شده می‌تواند نشان‌دهنده علاقه یا حتی برانگیختگی فرد باشد.

 

زبان بدن

 

 زبان بدن - دهان

 حرکات دهان نیز می تواند در خواندن زبان بدن ضروری باشد. به عنوان مثال، جویدن لب پایین ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد احساس نگرانی، ترس یا ناامنی را تجربه می کند. اگر فرد خمیازه می‌کشد یا سرفه می‌کند، پوشاندن دهان ممکن است تلاشی برای مودب بودن باشد، اما ممکن است تلاشی برای پوشاندن اخم‌های نارضایتی باشد. لبخند زدن شاید یکی از بزرگترین سیگنال های زبان بدن باشد، اما لبخند را می توان به طرق مختلف نیز تفسیر کرد. یک لبخند ممکن است واقعی باشد، یا ممکن است برای بیان شادی کاذب، کنایه یا حتی بدبینی استفاده شود.

هنگام ارزیابی زبان بدن، به سیگنال های دهان و لب زیر توجه کنید:

  • لب های جمع شده. سفت کردن لب ها ممکن است نشانه بیزاری، عدم تایید یا بی اعتمادی باشد.
  • گاز گرفتن لب. مردم گاهی اوقات در مواقعی که نگران، مضطرب یا استرس هستند لب های خود را گاز می گیرند.
  • پوشاندن دهان. وقتی افراد می خواهند یک واکنش عاطفی را پنهان کنند، ممکن است دهان خود را بپوشانند تا از نشان دادن لبخند یا پوزخند جلوگیری کنند.
  • بالا یا پایین شده. تغییرات جزئی در دهان نیز می تواند نشانه های ظریفی از احساس فرد باشد. هنگامی که دهان کمی به سمت بالا چرخانده می شود، ممکن است به این معنی باشد که فرد احساس خوشحالی یا خوش بینی دارد. از طرف دیگر، دهانی که کمی به سمت پایین کشیده شده است می تواند نشانه غم و اندوه، عدم تایید یا حتی یک اخم آشکار باشد.

 

زبان بدن

 

زبان بدن - ژست ها

ژست ها می توانند برخی از مستقیم ترین و واضح ترین سیگنال های زبان بدن باشند. تکان دادن، اشاره کردن، و استفاده از انگشتان برای نشان دادن مقادیر عددی همگی حرکات بسیار رایج و قابل درک هستند. با این حال، برخی از حرکات ممکن است فرهنگی باشند، بنابراین نشان دادن شست یا علامت صلح در کشوری دیگر ممکن است معنایی کاملا متفاوت با آنچه در ایالات متحده دارد داشته باشد.

مثال‌های زیر تنها چند ژست رایج و معانی احتمالی آنها هستند:

  • مشت گره کرده می تواند نشان دهنده خشم در برخی موقعیت ها یا همبستگی در برخی موقعیت ها باشد.
  • شست رو به بالا و پایین اغلب به عنوان حرکات تایید و عدم تایید استفاده می شود.
  • ژست «خوب» که با لمس کردن انگشت شست و اشاره به صورت دایره‌ای و دراز کردن سه انگشت دیگر انجام می‌شود، می‌تواند به معنای «خوب» استفاده شود. سیگنال به این معنی است که شما چیزی نیستید. در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی، این نماد در واقع یک ژست مبتذل است.
  • علامت V که با بلند کردن انگشت اشاره و وسط و جدا کردن آنها برای ایجاد یک V شکل ایجاد می شود، در برخی کشورها به معنای صلح یا پیروزی است. در بریتانیا و استرالیا، این نماد زمانی که پشت دست به سمت بیرون باشد، معنایی توهین آمیز به خود می گیرد.

 

زبان بدن

 

زبان بدن - بازوها و پاها

  دست‌ها و پاها نیز می‌توانند در انتقال اطلاعات غیرکلامی مفید باشند. روی هم زدن بازوها می تواند نشان دهنده حالت تدافعی باشد. دور کردن پاها از فرد دیگر ممکن است نشان دهنده بیزاری یا ناراحتی آن فرد باشد. سیگنال‌های ظریف دیگر مانند باز کردن بازوها به طور گسترده ممکن است تلاشی برای بزرگ‌تر یا فرمان‌پذیر به نظر رسیدن باشد در حالی که نزدیک نگه داشتن بازوها به بدن ممکن است تلاشی برای به حداقل رساندن خود یا کناره‌گیری از توجه باشد.

هنگامی که زبان بدن را ارزیابی می کنید، به برخی از سیگنال های زیر که بازوها و پاها ممکن است منتقل کنند توجه کنید:

  • دست‌های ضربدری ممکن است نشان‌دهنده این باشد که فرد احساس دفاعی، محافظت از خود یا بسته بودن می‌کند.
  • ایستادن در حالی که دست‌ها روی باسن قرار گرفته‌اند می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی و کنترل فرد باشد یا احتمالاً نشانه‌ای از پرخاشگری باشد. قلاب کردن دست ها از پشت ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد احساس بی حوصلگی، اضطراب یا حتی عصبانیت می کند.
  • ضربه زدن سریع به انگشتان یا بی قراری می تواند نشانه ای از بی حوصلگی، بی حوصلگی یا ناامیدی فرد باشد.
  • پاهای ضربدری می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که یک فرد احساس می‌کند بسته است یا به حریم خصوصی نیاز دارد.

 

زبان بدن

 

 زبان بدن - وضعیت بدن

  نحوه نگه داشتن بدن نیز می تواند به عنوان بخش مهمی از زبان بدن عمل کند. اصطلاح پوستر به نحوه نگه داشتن بدن و همچنین فرم کلی فیزیکی یک فرد اشاره دارد. وضعیت قرارگیری می تواند اطلاعات زیادی را در مورد احساس یک فرد و همچنین نکاتی در مورد ویژگی های شخصیتی، مانند اعتماد به نفس، باز بودن یا تسلیم بودن یک فرد را منتقل کند. به عنوان مثال، صاف نشستن ممکن است نشان دهنده این باشد که یک فرد متمرکز است و به آنچه در حال وقوع است توجه دارد. از سوی دیگر، نشستن با بدن خمیده به جلو، می تواند به این معنی باشد که فرد بی حوصله یا بی تفاوت است. هنگامی که سعی می کنید زبان بدن را بخوانید، سعی کنید به برخی از سیگنال هایی که وضعیت بدن فرد می تواند ارسال کند توجه کنید. وضعیت باز شامل باز نگه داشتن تنه بدن و در معرض دید قرار گرفتن است. این نوع وضعیت نشان دهنده دوستی، گشاده رویی و تمایل است حالت بسته شامل پنهان کردن تنه بدن اغلب با خم شدن به جلو و روی هم نگه داشتن دست ها و پاها است. این نوع وضعیت می تواند نشانگر خصومت، غیردوستی و اضطراب باشد.

 

زبان بدن

 

فضای شخصی

فاصله شخصی در مقابل فاصله عمومی

آیا تا به حال شنیده اید که شخصی به نیاز خود به فضای شخصی اشاره کند؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که وقتی کسی کمی بیش از حد نزدیک شما می ایستد احساس ناراحتی کنید؟ اصطلاح پروکسمیک که توسط انسان شناس ادوارد تی هال ابداع شد، به فاصله بین افراد هنگام تعامل اشاره دارد. همانطور که حرکات بدن و حالات چهره می توانند اطلاعات غیرکلامی زیادی را به هم منتقل کنند، فضای فیزیکی بین افراد نیز چنین است. هال چهار سطح از فاصله اجتماعی را که در موقعیت های مختلف رخ می دهد توصیف کرد.

  • فاصله صمیمی: 6 تا 18 اینچ این سطح از فاصله فیزیکی اغلب نشان دهنده رابطه نزدیکتر یا راحتی بیشتر بین افراد است. معمولاً در هنگام تماس صمیمی مانند در آغوش گرفتن، زمزمه کردن یا لمس کردن رخ می دهد.
  • فاصله شخصی: 1.5 تا 4 فوت فاصله فیزیکی در این سطح معمولا بین افرادی که اعضای خانواده یا دوستان نزدیک هستند اتفاق می افتد. هر چه افراد بتوانند به راحتی در هنگام تعامل بایستند، می تواند نشان دهنده سطح صمیمیت در رابطه آنها باشد.
  • فاصله اجتماعی: 4 تا 12 فوت. این سطح از فاصله فیزیکی اغلب با افرادی که آشنا هستند استفاده می شود. با کسی که نسبتاً خوب می شناسید، مانند همکار که چندین بار در هفته می بینید، ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشید تا در فاصله نزدیک تر با هم ارتباط برقرار کنید. در مواردی که طرف مقابل را به خوبی نمی‌شناسید، مانند راننده پستی که فقط یک بار در ماه می‌بینید، ممکن است فاصله 10 تا 12 فوتی راحت‌تر باشد.
  • فاصله عمومی: 12 تا 25 فوت فاصله فیزیکی در این سطح اغلب در موقعیت های سخنرانی عمومی استفاده می شود. صحبت کردن در مقابل یک کلاس پر از دانش آموزان یا ارائه سخنرانی در محل کار نمونه های خوبی از چنین موقعیت هایی است. همچنین توجه به این نکته مهم است که سطح فاصله شخصی که افراد برای احساس راحتی نیاز دارند می تواند از فرهنگی به فرهنگی دیگر متفاوت باشد. یکی از مثال‌هایی که اغلب ذکر می‌شود، تفاوت بین مردم از فرهنگ‌های لاتین و افرادی از آمریکای شمالی است. مردم کشورهای لاتین تمایل دارند هنگام تعامل با یکدیگر در نزدیکی یکدیگر قرار بگیرند، در حالی که افرادی از آمریکای شمالی به فاصله شخصی بیشتری نیاز دارند.

درک زبان بدن می تواند کمک زیادی به شما در برقراری ارتباط بهتر با دیگران و تفسیر آنچه که دیگران می خواهند بیان کنند، کمک کند. در حالی که ممکن است انتخاب سیگنال ها یکی یکی وسوسه انگیز باشد، مهم است که به این سیگنال های غیرکلامی در ارتباط با ارتباطات کلامی، سایر سیگنال های غیرکلامی و موقعیت نگاه کنید. شما همچنین می توانید بر یادگیری بیشتر در مورد چگونگی بهبود ارتباطات غیرکلامی خود تمرکز کنید تا بهتر به دیگران بفهمانید که چه احساسی دارید ، حتی بدون گفتن یک کلمه.

گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش (هنر مدرن) با بیش از 20 سال سابقه در زمینه چاپ و تبلیغات، با تکیه بر افراد متخصص و ماشین آلات مدرن و با ارائه سرویس های جامع تبلیغات و چاپ قادر است ایده ها وخواسته های تجاری شما را به صورتی عملیاتی پیاده سازی نماید. باعث افتخار ما خواهد بود تا بتوانیم مجری و مشاور در زمینه  رشد و پیشرفت تجاری شما باشیم. جهت مشاوره با کارشناسان ما لطفا تماس حاصل فرمایید.


این مقاله زیر مجموعه خدمات چاپ می باشد


 کلمات کلیدی: گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش،ذهنیت، زبان بدن، روانشناسی.

فهرست مقالات

 

  مشاوره، طراحی

  دیجیتال مارکتینگ 

چاپ   سازه های نمایشگاهی   دکوراسیون داخلی   آموزش و مهارت

 

Main Menu