images/Logo/Honare-Modern-293x280pix.png

تفاوت بنر و فلکس چیست؟

بنر چیست؟ فلکس چیست؟ تفاوت بنر و فلکس چیست؟

فلکس چیست ؟

فلكسی: فلکس يا به عبارت صحیح تر ” فلكسی فيس ”متريالی است كه برای تابلوهای سردر مغازه ها، فروشگاه ها، تابلوهای عابر پياده، برخی از بيلبوردها و به طور خلاصه برای تابلوهايی كه لامپ مهتابی دارند استفاده مي شود. فلكسی یا فلکس دو نوع چينی و كُره ای دارد، نوع چينی آن معمولا 18 اُنس و نوع كُره ای آن  20 اُنس مي باشد (هر انس حدود 34 گرم می باشد). متريال فلكسی به جنسی اطلاق مي شود كه نور را از خود عبور مي دهد در حالی كه بنر اين قابلیت را ندارد و معمولا نور از جلو به آن تابانده مي شود. بنر نيز مثل فلكسی دو نوع چينی و كُره ای دارد و هر دو نوع آن گراماژی بین هشت اُنس تا سيزده اُنس را دارند. تفاوت بنر چينی با بنر كُره ای در كيفيت چاپ و مقاومت بنر است. بنر كُره ای از كيفيت چاپ بالا و همچنين مقاومت بالاتری نسبت به بنر چينی برخوردار است. بنرهايی كه برای استفاده معمولی مي باشد معمولا ده اُنس چاپ مي شوند ولی اگر بنر را برای تابلوهای سر در فروشگاه استفاده مي كنيد كه قرار است نور از جلو داشته باشند، توصيه مي شود از بنر سيزده اُنس استفاده كنيد. البته مي توانيد در اين مورد با تابلو ساز خود مشورت كنيد.

نوع دستگاه چاپ نيز در بالا بودن كيفيت چاپ نقش بسیار مهمی دارد. به اين معنی كه اگر شما برای چاپ خود از بنر كُره ای استفاده كنيد ولی دستگاهی كه با آن چاپ مي كنيد دارای كيفيت پايين چاپ باشد، كار شما از كيفيت بالايی برخوردار نخواهد بود.

در نظر داشته باشید که فلکسی معمولا کمی تیره تر از بنر چاپ می شود. دلیلش هم به خاطر  وجود لامپ مهتابی داخل تابلو است. چنانچه فلکسی مانند بنر چاپ شود در طول شب که مهتابی داخل تابلو روشن می شود، کار چاپ شده شما تا حد زیادی بی حال و بی رنگ و رو خواهد شد.

تابلوهایی که سر در مغازه ها مشاهده می کنید فلکس هستند. همان هایی که از زیرشان نور تابیده می شود و خودنمایی می کنند.

 

بنر چیست؟

 

بنر چیست؟

بنر پیامی است که به شکلی هنری، شامل تصاویر و متون، روی پارچه ها با موادی خاص نقش می بندد که بر اساس نیاز سفارش دهنده تهیه می شود. بنر بیشتر استفاده تبلیغاتی و از نوع بیرونی دارد. هر چند تبلیغات از طریق بنر تنها راهکار تبلیغ نیست ولی این روش هم مزایا و محدودیت های خاص خود را دارد. تجربه نشان می دهد که استفاده هوشمندانه از بنر، به ویژه در معرفی نام تجاری (برند) در پیشبرد فروش بسیار موثر است.

بسیاری از آگهی دهندگان به شناخت کامل تری از تبلیغات بنر نیاز دارند تا بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند. بر اساس آمار سازمان بین المللی تبلیغات، در سال 2000 میلادی، تبلیغات از طریق بنر 47 درصد کل تبلیغات را تشکیل داده است. به ویژه اگر توجه کنیم که رقم کل تبلیغات در این سال 2/8 میلیارد دلار بوده، بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات پی می بریم. به طور خلاصه در تعریف بنر می توان گفت که بنر، در واقع پرچمی است که یک پیغام، لگو و سمبل را منتقل می کند.

 

بنر چیست؟

 

تاریخچه بنر

چاپ بنر یک پیشینه قرون وسطایی دارد و در جنگ های مختلف از آن به عنوان بیرق استفاده می کردند و همچنین در کلیساها هم از آن برای نشان دادن چهره قدیسانی مثل حضرت عیسی (ع) و حضرت مریم و یا قدیسه هایی که کلیسا به نام آن ها وقف شده بود استفاده می شد . در واقع در زمان قدیم استفاده از بنر مانند استعمال آن در زمان حال نبود و بیشتر برای نمود ابهت و قدرت از آن استفاده می کرده اند یا شناسایی مکان یا محلی برای جمعیت عظیمی که جز بنر هم راهی برای آن نبود اما امروز بیشتر کاربرد بنر در مسابقات بزرگ ورزشی و تبلیغات است . کمتر امکان دارد که در کوچه و خیابانی از بنر استفاده نشده باشد که آن هم به دلیل امکان وسیع و قابلیت های بالای استفاده از بنر است . در ادامه موارد استفاده از بنر در زمان قدیم را می بینید.

 

بنر چیست؟

 

انواع بنر

پشت شیشه مغازه ها ، بالای آسمان خراش ها ، بر روی بالن ها و هواپیما ها و محل هایی از این قبیل از بنر استفاده می شود . از انواع و اقسام دیگر بنر می توان به مدل های زیر اشاره کرد.

بنر وینیل (ماده شیمیایی ) : بنر وینیل خیلی با دوام است و راحت تر تمیز می شود و حداقل تا یک سال دوام می آورد .

بنر وینیل شبکه ای : برای آب و هواهای مرطوب و باد و بارانی، مثل شمال ایران مناسب است ، چرا که به صورت شبکه شبکه طراحی شده است و همین باد را از بنر رد می کند و آسیبی به بنر نمی رساند .

لمپوست بنر : لمپوست بنر ، گونه ای جدید از سازه های تبلیغاتی است که به دلیل مقاومت و انعطاف پذیری بسیار عالی اش در مقابل تنش های ناشی از وزش باد و باران ، می توان از آن در بسیاری از محیط های بیرونی بهره جست . طراحی این سازه به گونه ای است که می تواند از پاره شدن بنر در بادهای  شدید جلوگیری نماید . این سازه ضمن افزایش توجه مخاطبان ، باعث زیبایی و جذابیت بصری نمای شهری هم می شود .فنرهای به کار رفته در راکت های نگه دارنده این سازه ، این امکان را فراهم می سازد که در هنگام وزیدن باد ،بنر در مقابل تنش ناشی از آن انعطاف پذیر باشد و نیروی اعمال شده به بنر از طریق فنر به فک متحرک منتقل شود و در نتیجه بنر تبلیغاتی از آسیب مصون بماند . با توقف وزش باد ، فک متحرک به حالت اولیه باز می گردد.

 

بنر چیست؟

 

ویژگیهای بنر

بنر دو نوع چینی و کره ای دارد و هر نوع آن گراماژی بین 8 انس تا 13 انس دارد .تفاوت بنر چینی با بنر کره ای در کیفیت چاپ و مقاومت بنر است . بنر کره ای از کیفیت چاپ بالا و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به بنر چینی برخوردار است .

همچنین بنرهایی که برای استفاده معمولی می باشند معمولا 10 انس چاپ می شوند ولی اگر بنر برای تابلوهای سرد در فروشگاه استفاده شود (که قرار است نور از جلو داشته باشند ) ، توصیه می شود از بنر 13 انس استفاده شود.

نوع دستگاه چاپ نیز در بالا بودن کیفیت چاپ نقش مهمی دارد ، به این معنی که اگر شما برای چاپ خود از بنر کره ای استفاده کنید ولی دستگاهی که با آن چاپ می کنید دارای کیفیت پایینی باشد، کار شما از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

 

فلکس چیست؟

 

مزیت نسبی استفاده از بنر و فلکس در چیست؟

بنر و فلکس ها اقتصادی ترین روش ارائه ی یک محصول، طرح، برند یا به طور کلی محتوا هستند.
 در نتیجه، اگر قصد دارید با حداقل میزان هزینه مارکتینگ کسب و کار خود را کلید بزنید، گزینه ی اول بنر و فلکس است.

 

در سفارش بنر و فلکس به چه چیزی توجه داشته باشیم؟

نکته ی مهم در این گونه از چاپ، وجود چارچوب است. یعنی بنر و فلکس ها (به جز سفارش هایی که قرار است بنر را به جایی بچسبانند یا با استفاده از ریسمان آن را برپا کنند) از دو قسمت تشکیل می شوند، اولی طرح و نقش چاپ است و دومی ساختاری که قرار است نور پردازی را برعهده گیرد و به بیانی، نگاه دارنده ی چاپ باشد. در نتیجه اگر بخواهیم به طور کلی، برای انتخاب بنر و فلکس، چند مولفه ارائه دهیم، کار به شکل زیر خواهد بود؛

  • توجه به کیفیت طراحی و عیار متریال مورد استفاده
  • پرسش از روند چاپ (پرینتر یا دستگاه مورد استفاده)
  • زیر ذره بین قرار دادن سازگاری طرح گرافیکی و قالب فیزیکی نگاه دارنده.

 

 فلکس نمایشگاه

 

کاربرد بنر در اماکن مذهبی

در قرون وسطا در اروپا، بنر در میان مسیحیان و بیشتنر در بین دسته های مذهبی استفاده می شده است. اما در سال های اخیر آن ها را بیشتر به دیوارها و ستون های کلیسا، مساجد وتکایا آویزان می کنند.

 

کاربرد بنر در اتحادیه های صنفی

اولین بار در سال 1840 اتحادیه کارگری بریتانیا در مراسم اول می (روز کارگر) از بنر استفاده می کند که تعداد اعضای اتحادیه شان به صدها نفر می رسید. تصاویر مختلفی که این اتحادیه از آن ها در این بنر ها استفاده می کرد، نمود خواسته هایشان بود. از جمله تصویر سرزمینی که کودکان و کهنسال ها در رفاه و خانه های زیبا زندگی می کنند، یا کارگران در آسایش و رفاه هستند. کارگران در آن سال ها تلاش می کردند تا با استفاده از بنر خواسته ها و نیازهایشان را مطرح کنند. از آن سال به بعد، در خیلی از مراسم های کارگری که در سراسر جهان بر پا می شد، از بنر به عنوان ابزار اصلی استفاده شد که رنگ قالب همه آن ها قرمز بود. مثلا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در استرالیا در مراسمی سالانه به نام «هشت ساعت کار» کارگران از بنر استفاده کردند و فقط در سیدنی 70 اتحادیه صنفی با بنرهای مخصوص در این مراسم حضور داشتند.

 

بنر چیست؟

 

کاربرد بنر در کسب و کار

بنر در خیلی از کسب و کارها برای بازاریابی استفاده می شود. مثلا خیلی از شهر های بریتانیا شهرداری شهر برای تزئین و جذب گردشگر از بنر در میدان اصلی شهر استفاده می کند.

بنر را می توان در خیلی از فرمت ها و رنگ ها چاپ کرد. حتی می توان بر اساس موقعیتی که قرار است آویزان یا نصب شود آن را به شکل های  مختلف درست کرد. مثلا پشت و رو که از هر دو طرف دید داشته باشد. یکی از نکات منفی بنرها، رنگ آن هاست و اینکه در برابر نور خورشید، این رنگ بتدریج از بین می رود. اما بنرهایی که روکش  دارند تا چندین سال رنگ خود را حفظ می کنند.

خیلی ها بین بنر و پوستر و حتی فلکس تفاوتی قائل نیستند و همه آن ها را یکی می دانند، در حالی که شاید از نظر ظاهری شباهت هایی بین این ابزارها باشد ولی این شباهت صد در صد نیست. پس بهتر است کمی راجع به تفاوت های بنر با سایر وسایل ارتباط جمعی و تشریح ویژگی های آن ، توضیحاتی ارائه کنیم.

 

تفاوت های بنر و پوستر

بنر در واقع پارچه هایی شبیه پرچم است که در خیابان ها یا مکان های عمومی آویزان می شود ولی معمولا برای پوستر از کاغذ استفاده می کنند و آن را به یک سطح دیوار، فلز، سنگ یا چوب می چسبانند.

- بنربا استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال ابتدایی به وجود می آید، اما برای چاپ پوستر از چندین کاغذ و معمولا از کاغذهای رول استفاده می کنند .

- معمولا بنر عریض تر از پوستر است، ولی پوستر طویل تر از بنر است.

- دو گوشه بنر متصل است و دو گوشه دیگر آن آزاد است، در حالی که چهار گوشه پوستر متصل می شود.

 

تابلو نور فلکس

 

تفاوت های بنر و فلکس

فلکسی، فلکس یا به عبارت صحیح تر «فلکسی فیس» متریالی است که برای تابلو های سر در مغازه ها، فروشگاه ها، تابلوهای عابر پیاده، برخی از بیلبوردها و به طور خلاصه برای تابلوهایی که لامپ مهتابی دارند استفاده می شود. متریال فلکسی به جنسی اطلاق می شود که نور را از خود عبور می دهددر حالی که بنر این قابلیت را ندارد و معمولا نور را از جلو به آن تابانده می شود .

 

 استفاده از پوستر، بنر یا فلکس، مساله کدام است ؟

پوستر و بنر را می توان هر جایی که افراد گردهم جمع می شوند و در محل هایی که عبور و مرور مردم زیاد است، مثلا در خیابان، مکان های ورزشی و آموزشگاه ها نصب کرد. به همین دلیل تبلیغات چی ها از آن ها برای بالابردن موفقیت شان استفاده می کنند و در واقع از پر مصرف ترین و پر بازده ترین ابزار تبلیغات محسوب می شود. فلکس معمولا برای معرفی مکان یا محلی که نیاز به معرفی دارد استفاده می شود، مثل سر در فروشگاه ها.

پوستر و بنر از نظر عملکرد و هدف هیچ تفاوتی باهم ندارند. در یک نگاه کلی شاید تفاوت آن ها تنها در فواید و مضرات شان باشد. پوستر روی کاغذ چاپ می شود و در نتیجه گران تر است. پوستر ها به جز در موارد خاص (کاغذهای با دوام و خاص ) با دوام و خاص نیستند ، در حالی که بنر از نظر مورد استفاده قرار گرفتن در محیط های باز و وسیع ، بادوام تر و ارزان تر است . همچنین می توان بنر را در سایزهای بزرگ هم چاپ کرد .

بنا بر این در مواردی که نیازی به دوام و ماندگاری تبلیغات تان ندارید ، پوستر گزینه بهتری است . ولی وقتی شما با مخاطبان وسیع تری روبه رو هستید ، مثلا در کنسرت ها ، بنر گزینه بهتری است . در نتیجه اصلا لازم نیست بین پوستر و بنر یکی را انتخاب کنید . در واقع می توانید از هر دوی آن ها استفاده کنید در محیط های باز از بنر و در محیط های کوچک و بسته از پوستر استفاده کنید، زیرا بهترین بازده را خواهد داشت .

همان طور که خواندید ، یکی از بهنرین و سریع ترین روش تاثیر گذاری بر مخاطب در تبلیغات مسابقات ورزشی ، کنفرانس ها ، سمینارها و کمپین ها استفاده از بنر است . اما تاثیر گذاری بر مخاطب به همین راحتی ها هم  نیست و نیاز به یک برنامه دقیق دارد حال بد نیست کمی هم راجع به بازار بنر و ضرورت های آن بدانیم.

 

انواع بنر و فلکس

 

شناخت مخاطب و مکان

قبل از اینکه فکر کنید که بنر باید چه چیزی بگوید یا چه کاری کند، باید مخاطبان آن را بشناسید و همچنین از مکانی که قرار است بنر در آن نصب شود اطلاعاتی به دست آورید. باید برای شروع کار یک استراتژی داشته باشید اما برای جلب نظر مخاطبانی انبوه، رسیدن به یک استراتژی واحد کار آسانی نیست. چون افراد علایق و سلایق یکسانی ندارند. پس بهترین کار این است که از علایقی استفاده کنید که میان افراد رایج تر است. مثلا همه مردم حداقل یک بار به مسابقات ورزشی می روند، در نتیجه شما می توانید بر اساس علایق افرادی که به فلان مسابقه فوتبال می روند، بنر خود را طراحی کنید و در محلی متناسب با آن نصب کنید.

 

بهترین سایز را انتخاب کنید

خیلی مهم است که بدانید بنر قرار است از چه فاصله ای دیده شود. اگر بنر خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد ممکن است دیده نشود. مثلا بنرهای کنار زمین فوتبال باید بزرگ تر از بنرهای یک سمینار باشد.

 

انواع بنر و فلکس

 

بیش از یک بنر چاپ کنید

وقتی می خواهید یک کالا را تبلیغ کنید، با مخاطبانی متفاوت روبه رو هستید پس قبل از هر کاری باید مخاطب خود را بشناسید و بر اساس نیاز او بنر را طراحی کنید. شاید لازم باشد دو بنر یا چند بنر برای زنان و مردان طراحی کنید. در این راه تلاش کنید، خلاق و منحصر به فرد باشید و تقلید را از پروسه کارتان کنار بگذارید. مثلا می توانید دو بنر کاملا متفاوت در بخش زنان و مردان چاپ کنید و باز خوردشان را ببینید.

 

اهداف خود را مشخص کنید

باید بدانید و تصمیم بگیرید که قرار است مخاطب بعد از دیدن بنر چه کاری انجام دهد. قرار نیست بنر در همایش یا سمینار به عنوان دکور استفاده شود. مخاطب باید بعد از دیدن بنر عکس العملی انجام دهد. این عکس العمل می تواند خرید، زنگ زدن یا غیره باشد. به طور خلاصه می توان گفت بنر دارای قابلیت های بی شماری است که استفاده از آن ها می تواند شما را در رسیدن به اهداف تان یاری کند.

 

گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش (هنر مدرن) با بیش از 18 سال سابقه در زمینه چاپ و تبلیغات، با تکیه بر افراد متخصص و ماشین آلات مدرن و با ارائه سرویس های جامع تبلیغات و چاپ قادر است ایده ها و خواسته های تجاری شما را به صورتی عملیاتی پیاده سازی نماید. باعث افتخار ما خواهد بود تا بتوانیم مجری و مشاور در زمینه  رشد و پیشرفت تجاری شما باشیم. جهت مشاوره با کارشناسان ما لطفا تماس حاصل فرمایید.


 این مقاله زیر مجموعه خدمات چاپ چاپ فضای خارجی (Outdoor Print) می باشد.


 کلمات کلیدی: گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش، چاپ، بنر چیست؟، فلکس چیست؟، تفاوت بنر و فلکس، فلکسی فیس، متریال، مدیا، انس، بنر کره ای، بنر چینی، فلکس کره ای، فلکس چینی، بنر، فلکس،چاپ بیلیورد، چاپ غرفه نمایشگاهی، بنر وینیل، بنر شبکه ای، لمپوست بنر، کسب و کار، تبلیغات محیطی، تبلیغات، پوستر

فهرست مقالات

 

  مشاوره، طراحی

  دیجیتال مارکتینگ 

چاپ   سازه های نمایشگاهی   دکوراسیون داخلی   آموزش و مهارت

 

Main Menu