images/Logo/Honare-Modern-293x280pix.png

طراحی و چاپ بسته بندی

مراحل طراحی، چاپ و بسته بندی محصولات

مراحل طراحی، چاپ و بسته بندی محصولات 

طراحی اولین بسته بندی شما می تواند یک تلاش دلهره آور به نظر برسد، اما قرار دادن طرح های دو بعدی شما در قلمروی سه بعدی نباید ترسناک باشد. این راهنمای شروع سریع نهایی شما برای طراحی بسته‌بندی است، که از نرم‌افزاری برای شناخت اشکال و سبک‌های بسته‌بندی مختلف استفاده کنید. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه آثار هنری دوبعدی خود را برای چاپ آماده کنید، و ما به برخی از پرینت های متفاوتی که می توانید روی طرح های خود اعمال کنید، نگاه خواهیم کرد.

 

طراحی بسته بندی محصول

 

1. بهترین نرم افزار را برای کار انتخاب کنید

قبل از شروع طراحی بسته بندی خود، باید به دقت در نظر بگیرید که کدام برنامه برای مقابله با این کار بهترین است. اکثر طراحان بسته بندی آثار هنری دوبعدی خود را در قالب وکتور برای سازنده ارسال می کنند. فایل های برداری مقیاس پذیر هستند و ایجاد الگوهای خطی با استفاده از ابزارهای خط و شکل در برنامه های برداری مانند Adobe Illustrator یا Inkscape آسان است. زمانی که می خواهید طراحی خود را به عنوان یک محصول سه بعدی تجسم کنید، کمی پیچیده تر می شود، زیرا اکثر نرم افزارهای برداری برای تولید تصاویر دو بعدی طراحی شده اند، اما می توانید پلاگین ها یا برنامه های مختلفی را برای کمک در این مرحله پیدا کنید. Esko یک پلاگین نرم افزاری برای Illustrator است که به شما امکان می دهد خطوط را تا کرده و طرح را در قالب سه بعدی ارائه دهید. همچنین می توانید بسته بندی را بچرخانید و به شما امکان می دهد طرح را از زوایای مختلف مشاهده کنید. برخی از طراحان بسته بندی Cinema 4D را نیز دوست دارند که طرح های تخت شما را به فرمت سه بعدی تبدیل می کند. بسیاری از طراحان بسته بندی از Esko یا Cinema 4D صرف نظر می کنند و به جای آن طرح های فوتورئالیستی را در Adobe Photoshop مورد تمسخر قرار می دهند، که ما کمی بعد در این راهنما نگاهی عمیق تر به آن خواهیم داشت.

 

چاپ بسته بندی محصولات

 

2. یک Dieline ایجاد کنید (یک استراکچر بسته بندی طراحی کنید)

Dieline یک الگوی مسطح برای بسته است. این معمولاً توسط طراح بسته بندی در یک برنامه برداری مانند Illustrator با استفاده از خطوط و اشکال ساده جمع آوری می شود.دیلاین باید نشان دهد که قالب بسته بندی باید کجا بریده شود و کجا باید سوراخ شود (برداشتی توسط ماشینی ایجاد می شود که آماده تا کردن است). از آنجایی که این دو اطلاعات مجزا برای چاپگر هستند، خطوط برش (تریم) و خطوط سوراخ (تا) باید روی لایه های جداگانه و به صورت رنگ نقطه ای قرار گیرند، به این معنی که برش و پیرایش در مراحل مختلف انجام می شود. همچنین توصیه می‌شود که نام لایه‌های دیلاین در سند Illustrator را به “DO NOT PRINT” تغییر دهید، که این نکته واضحی برای سازنده است که این لایه‌ها برای پردازش پس از چاپ در نظر گرفته شده‌اند. ایجاد خط‌های دیلاین خود از ابتدا می‌تواند دشوار باشد، اما با تمرین آسان‌تر می‌شود. یک راه خوب برای تمرین این است که جعبه ای را پیدا کنید که دقیقاً با ابعادی که برای طراحی بسته بندی خود می خواهید مطابقت داشته باشد، آن را جدا کرده و اندازه گیری کنید. از این اندازه گیری ها به عنوان پایه ای برای ایجاد خط غذایی خود استفاده کنید.

 

طراحی و بسته بندی محصول

 

3. جعبه به سادگی یک جعبه نیست

فکر کردی یک جعبه فقط یک جعبه است؟ دوباره فکر کن! به اطراف خانه یا محل کار خود نگاهی بیندازید و نمونه هایی از بسته بندی ها را بیابید - متوجه خواهید شد که تقریباً همه آنها نوعی جعبه هستند، اما ممکن است از نظر اندازه، عمق و شکل متفاوت باشند و ممکن است دارای فلپ هایی باشند که یکپارچه با طراحی، یا حتی یک درب جداگانه. اگر چه جعبه ها ممکن است به اشکال مختلف ظاهر شوند، اما برای اهداف فنی تنها چیزی که باید بدانید این است که جعبه ها در دو قالب تولید هستند: جعبه های نصب و کارتن های تاشو. تولید جعبه‌های راه‌اندازی گران‌تر است و برای محصولات پیشرفته مانند بسته‌بندی خرده‌فروشی، شیرینی‌های مخصوص و جعبه‌های هدیه استفاده می‌شود. آنها اغلب از دو قسمت تشکیل شده اند، یک سینی بالا و پایین، که روی کارت سفت و سخت چاپ می شوند. اگر می‌خواهید چیزی خاص تولید کنید و برای تولید آن اهمیتی ندارید، جعبه‌های راه‌اندازی انتخاب خوبی هستند.کارتن های تاشو برای طیف وسیعی از محصولات، از محصولات غذایی گرفته تا کالاهای خانگی استفاده می شود. جعبه غلات یکی از نمونه های کلاسیک قالب کارتن تاشو است. کارتن‌های تاشو اغلب فقط از یک الگو تشکیل شده‌اند که به‌عنوان یک طرح دوبعدی تاشو ایجاد می‌شود، قبل از ارسال به سازنده بسته‌بندی برای چاپ روی کارت و سپس لمینیت، تا کردن، برش و چسباندن.شما باید قالبی را انتخاب کنید که هم با محصول و هم با قیمت خرده فروشی مناسب باشد. اگر قیمت خرده‌فروشی نسبتاً پایین است، بسته‌بندی بیسکویت‌ها در جعبه‌های گران‌قیمت فایده‌ای ندارد، اما اگر چیزهای گران‌تر و آرزومندتری مانند جواهرات یا کفش‌ها را بسته‌بندی می‌کنید، ممکن است بخواهید جعبه‌ای را انتخاب کنید.

 

بسته بندی محصولات

 

4. انواع مختلفی از بسته شدن جعبه وجود دارد

بله، درست زمانی که قالب‌های جعبه را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که راه‌های مختلفی نیز وجود دارد که می‌توانید جعبه را ببندید. بسیار شبیه گره های ملوانی، به ظاهر ده ها نوع بسته شدن وجود دارد. بسیاری از این ها به گونه ای طراحی شده اند که به عنوان یک مهر و موم محکم برای جعبه شما عمل کنند و همچنین در صورت لزوم به راحتی باز شوندبرخی از جعبه‌هایی را که در اطراف خانه‌تان آویزان شده‌اند کالبدشکافی کنید آیا می‌توانید تشخیص دهید که هر جعبه دارای کدام نوع درب است؟ هیچ نوع بسته‌بندی درست یا غلط نیست، اما طراحی برخی از آنها آسان‌تر از سایرین است، و برخی از بسته‌های پیچیده‌تر بدون نیاز به چسباندن به خوبی کار می‌کنند، که می‌تواند در زمان و هزینه در مرحله تولید صرفه‌جویی کند. همچنین سبک های خاصی از جعبه وجود دارد که دارای فرمت های استاندارد صنعتی و انواع بسته شدن هستند. 

 

چاپ و طراحی بسته بندی

 

5. ذهن خود را به روی انواع دیگر بسته بندی باز کنید

بسته بندی فقط به جعبه ها محدود نمی شود طیف وسیعی از انواع بسته بندی برای اهداف مختلف وجود دارد. در حالی که طراحی یک جعبه به عنوان یک الگوی دوبعدی نسبتاً آسان است، طراحی برای موارد کمتر زاویه دار، مانند لوله ها، کیسه ها و بطری های بسته بندی شده، ممکن است کمی پیچیده تر باشد. اینجاست که اندازه‌گیری دقیق و مدل‌سازی سه‌بعدی مفید هستند و به شما این امکان را می‌دهند که دقیقاً نحوه ظاهر طراحی را حتی روی سطوح منحنی قضاوت کنید.تولید برخی از انواع بسته‌بندی در واقع حتی ساده‌تر از جعبه‌ها است، که اگر در طراحی بسته‌بندی کاملا مبتدی هستید، آنها را به انتخابی عالی تبدیل می‌کند. برچسب ها از ابتدا تا انتها کاملاً دوبعدی هستند و به چیزی بیشتر از ابعاد طول و عرض نیاز ندارند.

 

طراحی جعبه محصول

 

6. طراحی خود را عالی کنید! 

بنابراین ساختن یک چیز "عالی" کار ساده ای نیست، اما می توانید تنها با چند نکته انتخابی، در راه ایجاد یک طرح شگفت انگیز باشید. اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که هدف و نام تجاری محصول را شفاف کنید. می توانید این کار را با اولویت بندی لوگو، نام محصول و توضیحات محصول در قسمت جلوی بسته انجام دهید. این بدون شک مهم‌ترین کاری است که می‌توانید در طراحی خود انجام دهید اگر بسته‌بندی واقعاً مشخص نباشد، مصرف‌کننده آن را گم می‌کند و چیزی را می‌خرد که واضح‌تر است. همچنین باید مطمئن شوید که برای مصرف کننده هدف طراحی می کنید. بسیاری از طراحان در طراحی بسته‌بندی‌هایی که احتمالاً می‌خرند، غافلگیر می‌شوند، که بدون شک نتیجه زیبایی می‌دهد، اما این می‌تواند بازار هدف شما را از بین ببرد. با مشتری صحبت کنید تا بخشی از دانش او را در مورد مصرف کننده هدف به دست بیاورد، و تحقیقات بازار در مورد بسته بندی در همان بخش انجام دهید تا حسی از رنگ ها، گرافیک ها و حروف چاپی مناسب برای بازار محصول به دست آورید. نکته عالی دیگر این است که بسته بندی خود را از دیدگاه احساسی طراحی کنید. ما هر روز با ده ها محصول بسته بندی شده تعامل داریم. از آنجایی که ما از اطلاعات بصری اشباع شده‌ایم، توجه به آن و در نهایت خرید چیزی با کشش احساسی واقعی لازم است. طراحی احساسی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و احساسات آرزو، نوستالژی، شادی یا حتی جذابیت فیزیکی را هدف قرار دهد. احساسات را در خط مقدم طراحی خود نگه دارید و خواهید دید که مصرف کنندگان به طور طبیعی به سمت محصول جذب می شوند.

 

طراحی بسته بندی محصولات

 

7. برچسب های تبلیغاتی، بارکدها و نمادها

هنگامی که یک خط تیغ ایجاد کردید و بسته بندی خود را با گرافیک، رنگ و تایپوگرافی طراحی کردید، باید مطمئن شوید که برای چند مورد ضروری از اطلاعات فضایی در نظر گرفته اید. ابتدا کمی فضای سفید در قسمت جلویی طرح خود بگذارید. نیازی نیست فضای سفید واقعاً سفید باشد این فقط یک منطقه بدون درهم‌تنی از طراحی است که هیچ گرافیک یا متن اصلی ندارد. بسیاری از خرده‌فروشان فروش و تبلیغات را انجام می‌دهند و برچسب‌های تبلیغاتی خود را برای پیشنهادهای قیمت پایین تولید می‌کنند. حداقل یک گوشه از جلوی بسته خود را خالی از شلوغی بگذارید تا فروشگاه بتواند برچسب را بدون مسدود کردن اطلاعات کلیدی بچسباند.دومین چیزی که باید به آن اجازه دهید یک بارکد است. مشتری احتمالاً قبلاً برای یک شماره بارکد ثبت نام کرده است، اما ممکن است لازم باشد از آن شماره برای ایجاد تصویری از بارکد با استفاده از یک تولید کننده بارکد آنلاین استفاده کنید. این یک تصویر EPS را ایجاد می کند، که آماده است تا روی طرح خود قرار دهید. بارکدها معمولاً در پشت یا کنار بسته قرار می گیرند و برای مطابقت با استانداردهای بین المللی، بارکد باید 16 میلی متر ارتفاع داشته باشد. همچنین باید جایی را برای طیف وسیعی از نمادها در پشت و پایین بسته خود باز کنید، که نشان دهنده مواد استفاده شده برای ساخت بسته بندی باشد، اینکه آیا بسته بندی مطابق با استانداردهای ملی و/یا بین المللی بازیافت و ضایعات است، آیا محصول مطابق با استانداردهای ملی و/یا بین المللی است. استانداردهای انجمن و همچنین مواد تشکیل دهنده محصول در داخل. اگر در حال طراحی بسته ای برای مشتری هستید، احتمالاً به شما می گویند که چه اطلاعاتی باید روی طرح قرار داده شود، اما قبل از اینکه بتوانید همه چیز را تأیید کنید باید بدانید بسته بندی روی چه چیزی چاپ می شود. می‌توانید مجموعه وکتوری از نمادهای پشت بسته را دانلود کنید، که شامل استفاده از نماد (برای نشان دادن زمان پس از باز کردن است که محصول باید استفاده شود)، حلقه‌های Mobius (نمادهای بازیافت) و نماد سطل که نشان می‌دهد محصول نباید در سطل زباله های خانگی معمولی دور ریخته شود.

 

برچسب تبلیغاتی محصولات

 

8. یک ماکت بسازید

ایجاد یک ماکت سه بعدی از آثار هنری بسته بندی شما، بخش مهمی از فرآیند طراحی است که به شما و مشتری شما این امکان را می دهد تا ببینید که طراحی بسته بندی در زندگی واقعی چگونه ظاهر می شود. دو راه برای ایجاد یک ماکت وجود دارد و اینها اهداف متفاوتی دارند. یک ماکت دیجیتال، که به موجب آن طرح به یک تصویر فوتورئالیستی پیوند زده می‌شود، راهی عالی برای نشان دادن نحوه ظاهر طراحی به مشتری است. این صرفاً یک کمک تجسم است و به شما و مشتری این امکان را می‌دهد تا ببینید که طرح در قفسه‌ها چگونه ظاهر می‌شود. می‌توانید تصاویر مدل محصول را از ابتدا در فتوشاپ (برای ظاهری واقعی) یا ایلاستریتور (برای ظاهری کارتونی‌تر) از ابتدا ایجاد کنید یا به سادگی یک الگوی آماده برای استفاده بخرید. می‌توانید طرح دوبعدی خود را در قالب وارد کنید، و سپس اکشن یا شی هوشمند یک نتیجه سه‌بعدی ایجاد می‌کند. می‌توانید طیف وسیعی از قالب‌های واقعی را در Envato Elements پیدا کنید. روش دوم ایجاد یک ماکت سه بعدی هدف فنی و کاربردی تری دارد که به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا طرح شما اندازه درستی دارد یا خیر. این شامل چاپ یک کپی فیزیکی از الگو و مونتاژ آن است.این ماکت می‌تواند به همان اندازه که دوست دارید ساده باشد به سادگی آن را روی کاغذ چاپگر استاندارد چاپ کنید و زیاد نگران کیفیت چاپ نباشید. این تمرین صرفاً برای این است که به شما این امکان را می‌دهد تا ارزیابی کنید که محصول چگونه تا می‌شود و روی هم می‌ماند، و همچنین می‌توانید قضاوت کنید که کدام قسمت‌های طرح وقتی روی قفسه می‌نشیند برای مصرف‌کننده بیشتر دیده می‌شود. این نیز یک فرآیند ضروری برای قضاوت در مورد اندازه نوع طراحی شما است. این شگفت انگیز است که چگونه متن می تواند بسیار کوچک به نظر برسد وقتی که در نسخه چاپی چاپ می شود. در صورت نیاز، طرح دیجیتال خود را تغییر دهید و یک مدل نهایی را چاپ و مونتاژ کنید. هنگامی که از نتیجه راضی بودید، می توانید آن را به عنوان ابزاری برای توضیح دقیق نحوه مونتاژ بسته به چاپگرها ببرید.

 

چاپ طراحی بسته بندی محصول

 

9. گزینه های پایان چاپ خود را بدانید

شما خط خود را ایجاد کرده‌اید، عناصر و نمادهای طراحی را به الگوی خود اضافه کرده‌اید، و یک ماکت تولید کرده‌اید اکنون آماده هستید تا به مرحله چاپ بروید. برای بسیاری از طراحان بسته بندی نوپا، چاپ می تواند ترسناک ترین بخش فرآیند طراحی باشد. سپردن طرح‌های مورد علاقه‌تان به طرف دیگری برای تولید می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید مطمئن شوید بسته‌بندی نهایی شما به بهترین شکل ممکن خواهد بود. هنگامی که یک چاپگر بالقوه را ردیابی کردید، باید از آنها بازدید کنید و ماکت خود را با خود ببرید. توضیح اینکه دقیقاً چگونه می خواهید الگوی شما با یک پایه در دست ظاهر شود بسیار ساده تر است و چاپگر شما نیز از شفاف سازی اضافی قدردانی خواهد کرد. از آنها در مورد چاپ مناسب (موادی که بسته شما روی آن چاپ می شود) راهنمایی بخواهید که به استحکام مورد نیاز بسته (در نظر گرفتن وزن محصول داخل آن) و نتیجه نهایی چاپی که می توان در موارد مختلف به آن دست یافت. پوشش های کاغذی (مات یا براق) و وزنه ها (وزن کاغذ سنگین تر، که در GSM اندازه گیری می شود، منجر به استوک قوی تر و محکم تر می شود). چاپگر همچنین می‌تواند به شما توصیه کند که چه رنگ‌هایی برای طراحی شما مناسب است. این پوشش‌ها پس از چاپ الگو اعمال می‌شوند و می‌توانند بعد بافتی و بصری اضافی را به بسته شما اضافه کنند. برخی از محبوب ترین پرداخت ها برای طرح های بسته بندی در زیر آمده است: Spot Varnish  جلوه ای براق روی بخشی از طراحی شما، مانند لوگو یا نام تجاری ایجاد می کند. Die Cutting بخشی از بسته را برای ایجاد افکت پنجره برش می دهد. لمینت پوشش های اضافی را به سطح بسته اضافه می کند تا براقیت را اضافه کند یا ویژگی های محافظتی ایجاد کند. مهر زنی گرم یا سرد جلوه ای فلزی یا رنگی خاص به بخشی از بسته بندی اضافه می کند. برجسته کردن یا برجسته کردن یک ناحیه برجسته یا فرورفته روی بسته بندی ایجاد می کند تا بافت و کیفیت سه بعدی را به گرافیک های مسطح اضافه کند.

 طرح چاپی محصول

 

10. برای چاپ آماده شوید

هنگامی که الزامات چاپ خود را مورد بحث قرار دادید و به برخی از گزینه های سهام و گزینه های پایان چاپ رسیدید، باید از چاپگر برای این کار قیمت بگیرید. هزینه بسته به مواد چاپی، زمان برش و تا کردن هر بسته، تعداد و نوع پرینت‌هایی که بعداً اضافه می‌شود، و اندازه چاپ متفاوت است. چاپ‌های بزرگتر معمولاً ارزش بیشتری نسبت به چاپ‌های کوچک دارند، بنابراین ایده عاقلانه‌ای است که برای چندین مقدار مختلف قیمت‌گذاری کنید ممکن است متوجه شوید که می‌توانید دو برابر تعداد بسته‌ها را با پول بسیار کمی تولید کنید. چاپگر فایل شما را در قالب PDF آماده برای چاپ می خواهد، و ممکن است ایده خوبی باشد که فایل های بومی را نیز ارائه دهید (فایل های آثار هنری اصلی، برای مثال در Illustrator آماده شده اند). این بدان معنی است که اگر فایل PDF به درستی تنظیم نشده باشد، چاپگر می تواند آثار هنری شما را دوباره صادر کند. مطمئن شوید که آثار هنری صادر شده شما از تصاویر با کیفیت 300 DPI استفاده می کند و مطمئن شوید که هر گرافیک، متن یا رنگ RGB را به یک فضای رنگی CMYK تبدیل کنید. هنگام صادرات آثار هنری خود، پیش تنظیم PDF/X-4 را از منوی گزینه های PDF انتخاب کنید. این پیش‌تنظیم لایه‌های موجود در آثار هنری شما را حفظ می‌کند و به چاپگر اجازه می‌دهد تا چاپ‌های مختلف را به راحتی برای CMYK، رنگ‌های نقطه‌ای و لایه‌های پایان چاپ تنظیم کند.

 

گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش (هنر مدرن) با بیش از 20 سال سابقه در زمینه چاپ و تبلیغات، با تکیه بر افراد متخصص و ماشین آلات مدرن و با ارائه سرویس های جامع تبلیغات و چاپ قادر است ایده ها و خواسته های تجاری شما را به صورتی عملیاتی پیاده سازی نماید. باعث افتخار ما خواهد بود تا بتوانیم مجری و مشاور در زمینه  رشد و پیشرفت تجاری شما باشیم. جهت مشاوره با کارشناسان ما لطفا تماس حاصل فرمایید.


 این مقاله زیر مجموعه خدمات مشاوره و طراحیطراحی تبلیغاتیچاپچاپ دیجیتالچاپ افست / طراحی و تولید بسته بندی می باشد.


 کلمات کلیدی: گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش، چاپ افست، چاپ دیجیتال، طراحی تبلیغاتی، پاکت تبلیغاتی، جعبه، پاکت، جعبه سازی، بسته بندی، ماکت، جعبه تبلیغاتی.

فهرست مقالات

 

  مشاوره، طراحی

  دیجیتال مارکتینگ 

چاپ   سازه های نمایشگاهی   دکوراسیون داخلی   آموزش و مهارت

 

Main Menu