images/Logo/Honare-Modern-293x280pix.png

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک

4 راه برای توسعه مهارت های تفکر استراتژیک

به آخرین باری که در یک جلسه برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان خود شرکت کردید، فکر کنید. احتمالاً با چالشی برای حل یا هدفی برای دستیابی به شما مواجه شده‌اید. آیا مشارکت های خود را در آن جلسه به خاطر دارید؟ آیا ایده‌های قانع‌کننده‌ای ارائه کردید و مسیری برای عمل ترسیم کردید، یا فکر کردن استراتژیک و ایجاد راه‌حل برایتان دشوار بود؟ آیا ایده خوبی داشتید، اما برای انتقال آن به روشی منطقی تلاش می کنید؟ آیا شما یک شرکت کننده فعال در گفتگو بودید یا دیگران آن را هدایت می کردند؟ مهارت های تفکر استراتژیک از جمله شایستگی های مدیریتی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چرا؟ زیرا کارمندانی که قادر به تفکر انتقادی، منطقی و استراتژیک هستند، می توانند تأثیر فوق العاده ای بر مسیر یک کسب و کار داشته باشند. اگر می خواهید مهارت های تفکر استراتژیک خود را بهبود ببخشید، خبر خوب این است که با طرز فکر و تمرین صحیح، می توانید. در اینجا چهار راه برای بهبود مهارت های استراتژی شما وجود دارد، بنابراین دفعه بعد که در یک جلسه برنامه ریزی استراتژیک شرکت می کنید، می توانید مطمئن شوید که مشارکت های شما مورد توجه قرار می گیرد.مهارت های تفکر استراتژیک هر مهارتی است که شما را قادر می سازد از تفکر انتقادی برای حل مشکلات پیچیده و برنامه ریزی برای آینده استفاده کنید. این مهارت‌ها برای دستیابی به اهداف تجاری، غلبه بر موانع و رسیدگی به چالش‌ها ضروری هستند، به‌ویژه اگر پیش‌بینی می‌شود هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول بینجامد.

 

مهارت های تفکر استراتژیک عبارتند از:

 

مهارت های تحلیلی

برای ایده پردازی استراتژی که به سازمان شما کمک می کند تا به اهداف خود برسد، باید قادر به تجزیه و تحلیل انواع ورودی ها باشید از صورت های مالی و KPI ها گرفته تا شرایط بازار، روندهای تجاری نوظهور و تخصیص منابع داخلی. این تحلیل اولیه برای ایجاد یک استراتژی که با واقعیت فعلی پیش روی سازمان شما همسو باشد، حیاتی است.

 

مهارت های ارتباطی

قرار دادن یک استراتژی برای شرکت شما، صرف نظر از اندازه آن، نیازمند مهارت های ارتباطی قوی است. توانایی برقراری ارتباط با ایده‌های پیچیده، همکاری با ذینفعان داخلی و خارجی، ایجاد اجماع، و اطمینان از همسویی همه افراد و تلاش در جهت اهداف مشترک، همگی در تفکر استراتژیک نقش اساسی دارند.

 

مهارت های حل مسئله

برنامه ریزی استراتژیک اغلب برای حل مشکلات یا مقابله با چالش هایی مانند اهداف مالی از دست رفته، گردش کار ناکارآمد یا یک رقیب در حال ظهور استفاده می شود. اجرای یک استراتژی که به چالش اصلی که با آن روبه رو هستید می پردازد، مستلزم آن است که ابتدا مشکل و راه حل های بالقوه آن را درک کنید. از آنجا، می توانید یک استراتژی بسازید که آن را حل کند.

 

مهارت های برنامه ریزی و مدیریت

استراتژی فقط به فکر راه حل نیست، بلکه شامل اجرا نیز می شود. هنگامی که داده ها تجزیه و تحلیل شدند، مشکل درک شد و راه حل مشخص شد، برای جمع کردن همه چیز به برنامه ریزی و مهارت های مدیریتی قوی نیاز دارید.

 

تقویت تفکر استراتژیک

 

چگونه مهارت های تفکر استراتژیک خود را بهبود بخشید

 

1. سوالات استراتژیک بپرسید

اگر می خواهید مهارت های تفکر استراتژیک خود را بهبود ببخشید، یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که سوالات استراتژیک بیشتری بپرسید. انجام این کار به شما این امکان را می دهد که مهارت های برنامه ریزی خود را تمرین کنید، در شناسایی فرصت ها ماهر شوید و ذهنیت استراتژیک تری ایجاد کنید که می توانید در طول حرفه خود از آن استفاده کنید.

 

2 . مشاهده و تأمل کنید

علاوه بر پرسیدن سؤالات استراتژیک، باید با مهارت به آنها پاسخ دهید و به آنها بپردازید. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای دستیابی به این امر، مشاهده و تأمل در وضعیت فعلی‌تان است، و اطمینان حاصل کنید که هر استراتژی که تصور می‌کنید مبتنی بر واقعیت است. به عنوان مثال، تصور کنید کسب و کاری که برای آن کار می کنید شروع به از دست دادن سهم بازار یکی از محصولات خود در بین مشتریان سنتی خود کرده است. در همان زمان، سهم بازار را از یک پایگاه مشتری کاملاً جدید به دست آورده است. تصور اینکه چرا ممکن است این اتفاق بیفتد آسان است، اما انجام این کار می‌تواند شما را در یک لحظه حیاتی از وجود سازمانتان در مسیر اشتباه قرار دهد. به جای اینکه کورکورانه از یک فرضیه پیروی کنید، تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری را جمع آوری کنید تا در هنگام طراحی استراتژی خود از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، این ممکن است شامل انجام مصاحبه های کاربر با مشتریان جدید برای شناسایی مشاغل مختلفی باشد که محصول شما را برای انجام آنها استخدام می کنند.درک اینکه چرا مشتریان جدید جذب محصول شما می شوند می تواند شما را قادر سازد تا استراتژی بازاریابی و توسعه محصول خود را طوری تنظیم کنید که نیازهای آنها را بهتر بپذیرید.

 

 

3. ایده های مخالف را در نظر بگیرید

هنگامی که به استراتژی رسیدید که می تواند به سازمان شما کمک کند تا به اهداف خود برسد، مفروضات خود را زیر سوال ببرید و فرضیه خود را از طریق آزمایش دقیق انجام دهید. با انجام این کار، می توانید مطمئن شوید که احتمال دیگری را نادیده نمی گیرید. ایفای نقش مدافع شیطان با ایده‌هایتان می‌تواند به شما این امکان را بدهد که پیشگیرانه نقاط ضعف استدلال خود را شناسایی کنید و وقتی دیگران سؤال می‌پرسند، شما را برای دفاع از استراتژی خود مجهز می‌کند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا مهارت های منطقی مورد نیاز برای برقراری ارتباط و اجرای استراتژی خود را تقویت کنید. برای توسعه این مهارت، عادت کنید هر زمان که می خواهید ادعایی داشته باشید، از خود سؤال کنید. آیا باید دیدگاه متفاوتی را در نظر بگیرید؟ آیا احتمال دیگری وجود دارد که ممکن است نادیده گرفته باشید؟

 
 
با تمرین روش هایی که در بالا توضیح داده شد، می توانید مهارت های تفکر استراتژیک خود را با سرعت خود بهبود بخشید. با این حال، گزینه های یادگیری دیگری وجود دارد که می توانید دنبال کنید. اگر می‌خواهید به سرعت مهارت‌های استراتژی خود را افزایش دهید – برای رفع نیاز مبرمی که سازمانتان با آن مواجه است، موقعیت خود را برای یک نقش جدید یا در نهایت راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان آموزش رسمی ممکن است بهترین گزینه شما باشد. به عنوان مثال، با ثبت نام در دوره آنلاین استراتژی مخرب، می توانید کشف کنید که چگونه نوآوری را برای سازمان خود به واقعیت تبدیل کنید. در طول شش هفته، در مورد کارهایی که باید انجام شوند، چارچوب و نظریه نوآوری مخرب یاد خواهید گرفت، و مهارت هایی را برای شناسایی و اجرای استراتژی سطح بالا ایجاد خواهید کرد.
 
 
تفکر استراتژیک
 
 
 
خواه در بلندمدت یا کوتاه مدت، یک ذهنیت استراتژیک را می توان از طریق خودکاوی، پرسش انتقادی و آموزش رسمی ایجاد کرد. مزیت داشتن یک طرز فکر استراتژیک این است که به جای اینکه به چه چیزی فکر کنید، یاد بگیرید چگونه فکر کنید. اگرچه ممکن است همیشه پاسخ‌های درستی نداشته باشید، مهارت‌های تفکر استراتژیک می‌تواند شما را در شناسایی فرصت‌های جدید، رسیدگی به چالش‌های نوظهور و برنامه‌ریزی برای موفقیت‌های آینده توانمند کند.
 
گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش (هنر مدرن) با بیش از 20 سال سابقه در زمینه چاپ و تبلیغات، با تکیه بر افراد متخصص و ماشین آلات مدرن و با ارائه سرویس های جامع تبلیغات و چاپ قادر است ایده ها وخواسته های تجاری شما را به صورتی عملیاتی پیاده سازی نماید. باعث افتخار ما خواهد بود تا بتوانیم مجری و مشاور در زمینه  رشد و پیشرفت تجاری شما باشیم. جهت مشاوره با کارشناسان ما لطفا تماس حاصل فرمایید.
این مقاله زیر مجموعه خدمات چاپ می باشد.
کلمات کلیدی: گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش،ذهنیت استراتژیک، مدیریت استراتژیک، برنامه ریزی استراتژیک.

فهرست مقالات

 

  مشاوره، طراحی

  دیجیتال مارکتینگ 

چاپ   سازه های نمایشگاهی   دکوراسیون داخلی   آموزش و مهارت

 

Main Menu