images/Logo/Honare-Modern-293x280pix.png

نحوه طراحی لوگو

لوگو چیست؟نحوه طراحی لوگو

لوگو چیست؟

لوگو نماد یا طرحی است که برای شناسایی یک شرکت یا سازمان و همچنین محصولات، خدمات، کارکنان و غیره آن استفاده می شود.

در ساده ترین تعریف لوگو عکسی از برند شماست که دیگر رقبا و مردم برند شما را توسط همین تصویر می شناسند همچنین به عنوان چهره کسب و کار شما عمل می کند. لوگوی شما همچنین می تواند فرصتی برای بیان یک بیانیه در مورد سازمان شما باشد. برای مثال آمازون را در نظر بگیرید. فلش شکلک نشان می‌دهد که شرکت همه چیز را از A-Z می‌فروشد و همچنین نشان می‌دهد که مشتریان چقدر خوشحال هستند وقتی از آنها خرید می‌کنند.

یک لوگو این نیست:

برند شما:

    این یک ترکیب رایج است، اما لوگوی شما نام تجاری شما نیست. و برند شما لوگوی شما نیست. نام تجاری شما نامشهود است. این شهرت شماست . مردم با شنیدن نام شما به چه چیزی فکر می کنند، در مورد شما چه می گویند و چه احساسی در آنها ایجاد می کنید. نام تجاری شما از هزاران نقطه تماس با مشتریان شما ساخته شده است - نه از یک لوگو.

هویت بصری شما:

    وقتی شرکت‌ها یا سازمان‌های جدید درخواست لوگو می‌کنند، یک طراح خوب می‌گوید: «شما فقط به یک لوگو نیاز ندارید، به هویت برند نیاز دارید». لوگوها بخشی از تصویر هستند، اما همه چیز نیستند. آنها فقط یک تصویر در یک سیستم بصری بزرگتر هستند که شامل رنگ ها، تایپوگرافی، عکاسی، تصاویر، چیدمان و غیره می شود.

شاخص موفقیت:

    لوگوی شما باعث ایجاد یا شکست کسب و کار شما نمی شود. بهترین لوگوی دنیا نه می‌تواند یک کسب‌وکار فاسد را نجات دهد، نه بدترین لوگو می‌تواند جلوی یک کسب‌وکار صادق را بگیرد.

اکنون که مشخص شدیم که یک لوگو چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند انجام دهد، بیایید فرآیند طراحی را شروع کنیم

 

طراحی لوگو

 

نحوه طراحی لوگو:

در اینجا دو نکته وجود دارد که باید هنگام شروع در نظر داشته باشیم:

1- طراحی استراتژی زیادی دارد. بله، شما باید در هر قسمت از لوگوی خود نمایی بصری ایجاد کنید. اما سهم اصلی کار، به ویژه در آغاز، استراتژیک است. آمادگی بیشتری برای فکر کردن و تصمیم گیری نسبت به طراحی داشته باشید.

2- شما فقط یک لوگو طراحی نمی کنید. به یاد داشته باشید که لوگو تنها بخشی از یک سیستم بصری بزرگتر است و تک تک قطعات آن باید با هم کار کنند.

برای انجام درست این کار، می خواهید در مرحله کار کنید. در حالی که فرآیند هر طراح متفاوت به نظر می رسد، فرآیندی که شما را از طریق آن راهنمایی می کنیم دارای پنج مرحله است:

  •      کشف کردن
  •      کاوش کنید
  •      طراحی
  •      پالایش
  •      تعریف کردن

هر مرحله هدف، فرآیند و قابل تحویل خاص خود را دارد. ما توضیح خواهیم داد که چرا هر مرحله مهم است، مجموعه اقدامات یا مراحلی که باید بردارید، و محصول نهایی که برای رسیدن به آن کار می کنید که برای مرحله بعدی به آن نیاز دارید.

 

طراحی و رسم لوگو

 

مرحله اول: کشف

مرحله کشف، مرحله «پرسش» است. طراحان از این زمان استفاده می‌کنند تا هرچه بیشتر زمینه و پیشینه را برای درک کامل شرکت یا سازمان مشتری، ارزش‌ها، تجارت، ویژگی‌های برند و غیره مورد استفاده قرار دهند.

برای شما، این بیشتر یک مرحله خودیابی خواهد بود. هدف شما این است که درک کاملی از اینکه شرکت/سازمان شما کیست، به چه چیزی اعتقاد دارید، چه کاری را می خواهید انجام دهید و چگونه می خواهید به آنجا برسید، داشته باشید. به یاد داشته باشید، شما فقط یک لوگو طراحی نمی کنید. شما هویت برند خود را شکل می دهید.

در حالی که ممکن است فکر کنید این چیزها را می دانید، من شما را تشویق می کنم که تمرین نوشتن پاسخ های خود را انجام دهید. حدس من این است که مواردی وجود دارد که شما در نظر نگرفته اید.

از خودت بپرس:

  • چرا به یک لوگوی جدید نیاز دارید؟ کاتالیزور این طراحی چیست؟
  • معنی/داستان پشت نام شرکت شما چیست؟
  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟
  • اهداف شما برای این لوگوی جدید چیست؟ چگونه "موفقیت" سنجیده می شود؟
  • الگوی برند برتر شما چه کسانی هستند؟ ظاهر و احساس چه کسی را تحسین می کنید؟
  • دوست دارید مردم با دیدن لوگوی شما چه احساسی داشته باشند؟
  • ارزش هایی که می خواهید برندتان بیان کند چیست؟
  • ویژگی های منحصر به فرد شخصیت برند شما چیست؟

و...

 پس از پاسخ دادن به این سؤالات، پاسخ ها را در یک استراتژی خلاقانه خلاصه می کنید که یک نمای کلی از کسب و کار شما ارائه می دهد. استراتژی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد: هدف شما برای فرآیند طراحی، لحن برند شما، ملاحظات بصری و دیدگاه اولیه برای سیستم طراحی و لوگو و ...

از این سند استراتژی نه تنها برای هدایت مرحله بعدی خود استفاده خواهید کرد، بلکه از آن برای قضاوت در مورد موفقیت خود در طول فرآیند نیز استفاده خواهید کرد. در پایان هر مرحله، نتایج خود را بر اساس میزان تحقق چشم انداز تعیین شده در استراتژی خلاق ارزیابی کنید. هنگامی که نظرات و ترجیحات شخصی ناگزیر به وجود می آیند، برای عینی ماندن به این سند مراجعه کنید.

 

لوگو چیست

 

مرحله دوم: کاوش

این مرجله جذابیت های خاص خودش را دارد و بسیار سرگرم کننده است.

در اصل، شما تمرکز خود را به سمت بیرون معطوف خواهید کرد تا با طراحی در جهان روبرو شوید و آن را کشف کنید. هدف شما در اینجا دو چیز است: آموزش ببینید و الهام بگیرید.

با جستجو در اصول اولیه طراحی کار خود را ساده شروع کنید. اصول اولیه مانند سبک، رنگ و تایپوگرافی را بخوانید.

طراحان ما اشاره کردند که اصول خاصی از تئوری رنگ می تواند به ویژه برای طراحی لوگو مفید باشد. رنگ‌های مختلف احساسات و رفتارهای متفاوتی را برمی‌انگیزد و به شما کمک می‌کند تا پاسخ احساسی مورد نظر را از مخاطبان خود ایجاد کنید.

پیدا کنید که کدام رنگ احساساتی را که می خواهید از مخاطبانتان برانگیزد.

هنگامی که به اصول اولیه دست یافتید، شروع به جمع آوری اطلاعات کنید. ابتدا به رقبای فوری خود نگاه کنید، سپس به صنعت گسترده تر خود نگاه کنید. فقط به لوگوها نگاه نکنید. با مشاهده برندها در چندین کانال، سعی کنید کل سیستم بصری رقبا را شناسایی کنید و از آن ها الهام بگیرید. سیستم بصری یک شرکت به لوگو، وب سایت، شبکه های اجتماعی و ... بستگی دارد.

 

آموزش طراحی لوگو

 

مرحله سوم: طراحی

هدف در اینجا بسیار ساده است: تمام ملاحظات و ورودی های دو مرحله اول را در نظر بگیرید و شروع به تولید برخی از طرح های لوگو کنید.اولین ابزار های مورد نیاز شما یک مداد و کاغذ است.

این مرحله را بیش از حد پیچیده نکنید. طراحی یک فرآیند تکراری است. حتی اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید نقاشی کنید، طرح‌های خشن ایده‌ها را در ذهن خود ایجاد کنید. مغز شما مجبور خواهد شد خلاقانه فکر کند. این دقیقا همان طرز فکری است که شما به آن نیاز دارید.

استاندارد صنعتی، نرم افزار ویرایش گرافیک برداری، Adobe Illustrator است، اما ارزان نیست و لزوماً برای تازه کارها مناسب نیست. می توانید ابزارهای رایگان مشابهی مانند Inkscape و Vectr را امتحان کنید.

چرا بردار؟ همه لوگوها تصاویر برداری هستند، به این معنی که به جای پیکسل ها، از خطوطی تشکیل شده اند که با فرمول های ریاضی تعریف شده اند. بردارها برای تغییر و مقیاس آسان تر هستند.

 

اموزش طراحی برند

 

چه تصمیم دارید لوگوی خود را از ابتدا طراحی کنید یا از یک الگو استفاده کنید، یک نقطه شروع خوب این است که با چند نوع لوگو آشنا شوید:

علامت کلمه

برخی از برندها هیچ نماد گرافیکی ندارند و در عوض تصمیم می گیرند نام شرکت یا سازمان خود را در جلو و مرکز قرار دهند. در این مورد، تایپوگرافی همه چیز است. هر قلمی که انتخاب می کنید، باید خوانا باشد.

نشانه تجاری

همچنین به عنوان "علامت های تصویری" شناخته می شود، علامت های تجاری نماد گرافیکی در یک لوگو هستند. این نمادها معمولاً قابل تشخیص هستند و ارتباطی فوری در ذهن مخاطب ایجاد می کنند. به عنوان مثال، یک دندان برای یک دندانپزشک، کوه برای یک شرکت در فضای باز و غیره

علامت ترکیبی

این نوع لوگو هم یک نماد و هم یک علامت کلمه را ترکیب می کند و لوگوی سنتی تر «قفل کردن» را ایجاد می کند که همه با آن آشنا هستیم. با قرار دادن هر عنصر بازی کنید تا زمانی که طرحی را که دوست دارید پیدا کنید. همچنین می‌توانید ترکیب‌های متفاوتی از این دو را در زمینه‌های خاصی استفاده کنید، که در مرحله «تعریف» به آن خواهیم پرداخت.

علامت لوگوی انتزاعی

همانطور که از نام آنها پیداست، علائم لوگوی انتزاعی کمتر قابل تشخیص هستند و معمولاً بیشتر هندسی هستند. آنها زمانی عالی هستند که شما چیزی کاملا منحصر به فرد برای برند خود می خواهید. مجدداً، ما اکیداً توصیه می کنیم که این نمادها را با نام شرکت یا سازمان خود جفت کنید تا زمانی که به اندازه کافی نام تجاری را به رسمیت بشناسید تا نماد خود را به تنهایی از بین ببرید.

و انواع دیگری از لوگو ها وجود دارد که شما باید در مرحله ی طراحی انتخاب کنید که از کدام روش در طراحی لوگوی خود استفاده می کنید.

 

آموزش ساخت لوگو

 

نمونه طراحی لوگو در برنامه ی photoshop:

 

 

مرحله چهارم: پالایش

اگر آخرین مرحله را با چندین گزینه مختلف به پایان رساندید، اکنون زمان محدود کردن آن است.

طرح های خود را با پرسیدن این سوالات از خود ارزیابی کنید:

چه چیزی یک لوگوی عالی را می سازد؟ دیک لوگوی عالی این است:

  • ساده
  • بیاد ماندنی
  • خاطره انگیز

کجا از این لوگو استفاده خواهید کرد؟

هم موارد استفاده اصلی خود را در نظر بگیرید - مانند وب سایت یا نمایه های رسانه های اجتماعی - و هم موارد استفاده ثانویه خود را مانند مواد بازاریابی چاپی، آگهی های استخدام و رویدادها و غیره.

در ملاحظات متوقف نشوید آن را روی پس‌زمینه‌های مختلف شبیه‌سازی کنید تا مطمئن شوید که تصویر، کلمات و پیام کلی در هر رسانه ترجمه می‌شوند. هر علامت لوگویی باید در اندازه های مختلف موثر باشد، اما برنامه های کوچک و دیجیتال بسیار مهم هستند.

زیبایی شناسی تغییر می کند. روندها می آیند و می روند. اما ارزش لوگوی شما با گذشت زمان قوی تر می شود. در نظر بگیرید که آیا می بینید که لوگوی خود 5، 10، 15 و حتی 20 سال آینده برای شما ماندگار باشد یا خیر.

همچنین، لوگو را در چارچوب کل هویت بصری خود در نظر بگیرید. این ممکن است نیاز به یک تمرین اضافی باشد. عناصر مختلف طراحی لوگوی خود، مانند رنگ ها، فونت ها و سبک ها را در نظر بگیرید و ببینید چگونه ممکن است بتوانید آنها را در جای دیگری در موارد استفاده خود بگنجانید.

در نهایت یک نسخه تک رنگ و سیاه و سفید از لوگوی خود بسازید و مطمئن شوید که می توان آن را روی رنگ های تیره برعکس کرد. اگر این کار را نکنید، ممکن است در آینده برای مشکلات خود ثبت نام کنید.

 

طراحی برند

 

مرحله پنجم: تعریف کنید

هنگامی که صحبت از حفظ یکپارچگی هویت برند شما می شود، کیفیت و ثبات کلیدی است. با توجه به تعداد مکان‌هایی که لوگوی شما استفاده میشود و تعداد افرادی که ممکن است نیاز به استفاده از آن داشته باشند مهم است که مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌ها را برای نحوه رفتار با لوگوی خود تعریف کنید.

برای شروع، هر دستورالعملی را که ممکن است در مورد اندازه، رنگ، طرح، نحوه برخورد، موقعیت، جهت و غیره لوگوی خود داشته باشید، در نظر بگیرید.

چند سوال که باید از خود بپرسید:

  • آیا فقط پس‌زمینه‌های رنگی خاصی وجود دارد که لوگوی شما باید روی آن قرار گیرد؟
  • آیا می توان از لوگوی شما در بالای عکاسی استفاده کرد؟ اگر چنین است، آیا می توانید رنگ را تغییر دهید تا به آن کمک کنید که ظاهر شود؟
  • اگر علامت لوگوی ترکیبی دارید، آیا می‌توان عناصر را در زمینه‌های خاصی از هم جدا کرد؟

حال شما با تعریف قوانینی درباره لوگوی خود هم شناخت کافی درباره ی لوگوی خود دارید و هم در آینده میتوانید به بهترین نحو از لوگوی خود استفاده کنید.

گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش (هنر مدرن) با بیش از 20 سال سابقه در زمینه چاپ و تبلیغات، با تکیه بر افراد متخصص و ماشین آلات مدرن و با ارائه سرویس های جامع تبلیغات و چاپ قادر است ایده ها وخواسته های تجاری شما را به صورتی عملیاتی پیاده سازی نماید. باعث افتخار ما خواهد بود تا بتوانیم مجری و مشاور در زمینه  رشد و پیشرفت تجاری شما باشیم. جهت مشاوره با کارشناسان ما لطفا تماس حاصل فرمایید.


این مقاله زیر مجموعه خدمات مشاوره و طراحی مشاوره تبلیغاتیطراحی تبلیغاتی می باشد.


 کلمات کلیدی: گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش، برندینگ، طراحی تبلیغات، ،لوگو ، رسم لوگو، خلاقیت در طراحی، طراحی لوگو، بازار یابی، آموزش برند سازی، برندسازی، چاپ، مشاوره تبلیغاتی، چاپ استیکر، چاپ مش، طراحی تبلیغاتی، آموزش برند سازی

فهرست مقالات

 

  مشاوره، طراحی

  دیجیتال مارکتینگ 

چاپ   سازه های نمایشگاهی   دکوراسیون داخلی   آموزش و مهارت

 

Main Menu